Om


”GLÆDEN VED SANGEN ligger for mig i at kunne formidle noget større gennem musikkens sprog: noget, der åbner op til vores følelser, får os til at mindes og genkende noget i os selv. Musikken kan vi blot VÆRE i. Lytte til. Uanset hvem vi er. Det er dét, kunsten kan. Den beriger vores liv og giver det mening!”

Født ind i musikken

Jeg er vokset op i en musik- og teaterfamilie, og har sunget, så længe jeg kan huske. Min far tog mig og min søster med på teatrene, som han var kapelmester på, og den boblende forventningens glæde jeg mærkede i kroppen, når orkestret startede ouverturen, sidder dybt i mig. Jeg genkaldte mig stemningen hjemme ved grammofonen, hvor jeg sad på gulvet og skrålede i timevis til musicalen Annie, Carolas Grand Prix-hit ”Främling” og Nannas Små blå breve.

I skoletiden sang jeg i DR Pigekoret, hvor jeg fik hele den danske sangskat ind som 1. alt, og studentereksamenen tog jeg på Sankt Annæ med en masse sang i kor, show og bands ud over musikfaget på højeste niveau.

Efter gymnasiet troede jeg, at jeg skulle læse medicin, men et sommerkursus i musicalsang fik mig hooked:

Dét at arbejde med min stemme blev en vigtig del af dét at udvikle mig som menneske og lære mig selv at kende. Lige som dét at lære nye sange og fordybe mig i musikken og udtrykket blev en stærk drivkraft for mig.

Teaterroller (se CV og billeder her)

Efter et år på musicalskole i Sverige kom jeg selv med i musikforestillinger. Jeg udviklede mig fra statist i et herligt, helkropsligt hundekostume i en Dario Fo-forestilling til at spille hovedrollen som Magnolia i Show Boat på Århus Teater – en gammel, amerikansk musical, som min mormor havde turneret med i Sverige i 1940’erne.

Alt imens jeg gjorde mig de sceniske erfaringer, tog jeg timer i sang og skuespil, og jeg længtes efter at få en ”rigtig” uddannelse. Min stemme lå godt til det klassiske, og jeg slap gennem nåleøjet til musikkonservatoriet.

Konservatorieuddannelse

I 2007 blev jeg færdig på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Jeg havde haft 4 intense år med fordybelse i den klassiske musik; en uudtømmelig kilde af vidunderlige arier, lieder, romancer, sange og ny musik sideløbende med den tekniske opbygning af min stemme og tilegnelsen af alle de teoretiske fag, som klæder én på til at være professionel musiker og underviser.

Videreuddannelse

Lige så skønt det var at mestre noget teknisk svært, lige så meget længtes jeg efter at bryde de rammer, der nu var sat for mig. Jeg indså, at jeg ikke havde ambitioner om at blive operasanger og savnede noget helt andet, som jeg ikke vidste, hvad var. Efter at have nørdet lied-kunst og skalaer på master classes om sommeren, meldte jeg mig nu på en stemme-workshop for skuespillere i London med Nadine George, og det kom til at ændre mit liv.

Gennem et ekstremt kropsligt arbejde med stor vægt på vejrtrækning, sungne stemmeøvelser og talte monologer (Shakespeare og græske tragedier) fik jeg i dén grad åbnet op for min stemme, krop og bevidsthed. Dét, jeg havde manglet i mit liv, mødte mig nu på flere planer.

Passion

Et nyt fokus i mit liv er siden blevet min fascination af kroppen! Det er i krop- og stemmearbejdet jeg finder alt det gode i livet som retning, åbenhed, energi, nærvær, forbindelse, frihed og glæde!

Dét vil jeg gerne dele med andre – både når jeg synger, og når jeg underviser!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail